Od 1 stycznia 2008 r. osoby z wyższym
wykształceniem, ukończonymi studiami podyplomowymi oraz praktyką zawodową
w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami
mogą otrzymac licencję zawodową pośrednika w obrocie nieruchomościami
lub zarządcy nieruchomości bez konieczności złożenia egzaminu przed Państwową
Komisją Kwalifikacyjną.
1 stycznia 2008 roku weszła w życie nowelizacja przepisów ustawy z dnia
21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami w części dotyczącej
wykonywania działalności zawodowej w dziedzinie gospodarki nieruchomościami.
Nowelizacja ta zmieniła m.in. wymogi, które muszą spełnić osoby ubiegające
się o nadanie licencji zawodowej w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami
oraz licencji zawodowej w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Przepis art. 182 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
otrzymał brzmienie: "Licencję zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami
nadaje się osobie fizycznej, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
-
nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa
gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków
urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
- posiada wyższe wykształcenie;
- ukończyła studia podyplomowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami;
- odbyła praktykę zawodową w zakresie pośrednictwa w obrocie
nieruchomościami".
Natomiast przepis art. 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami
otrzymał brzmienie: "Licencję zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami
nadaje się osobie fizycznej, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
-
nie była karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa
gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków
urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe;
- posiada wyższe wykształcenie;
- ukończyła studia podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami;
- odbyła praktykę zawodową w zakresie zarządzania nieruchomościami".
Z powyższego wynika, że od dnia 1 stycznia 2008 r. osoby spełniające
ustawowe wymogi mogą otrzymać licencję zawodową odpowiednio w zakresie
pośrednictwa w obrocie nieruchomościami lub zarządzania nieruchomościami
bez konieczności przystąpienia do egzaminu.
W tym celu kandydat powinien złożyć do Ministra Infrastruktury wniosek
o nadanie licencji zawodowej. Formularz wniosku znajdzie się na stronie
internetowej ministerstwa wraz z treścią rozporządzeń wykonawczych do
zmienionej ustawy o gospodarce nieruchomościami. Do wniosku należy załączyć
dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych odpowiednio w
art. 182 ust. 1 i 187 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz
dowód uiszczenia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne. Wykaz tych dokumentów
zamieszczony zostanie na drugiej stronie formularza wniosku. Złożone
wnioski będą podlegały rozpatrzeniu przez Państwową Komisję Kwalifikacyjną,
powołaną przez Ministra, która w tym przypadku będzie przeprowadzała
postępowanie jednoetapowo, bez udziału kandydata.
Natomiast z dniem 31 grudnia 2007 r. zmieniły się przepisy wykonawcze,
dotyczące osób, o których mowa w przepisie art. 13 ustawy z dnia 28 listopada
2003 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie
niektórych innych ustaw w brzmieniu nadanym przepisem ustawy z dnia 6
grudnia 2006 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1827). Powołany
art. 13 dotyczy kandydatów, którzy nie spełniają obowiązujących obecnie
wymogów ustawowych, ponieważ posiadają jedynie średnie wykształcenie
lub też posiadając wyższe wykształcenie, ukończyły jedynie kurs specjalistyczny,
a nie studia podyplomowe. Przepisem art. 9 ustawy z dnia 24 sierpnia
2007 r. osoby te zostały zobowiązane do złożenia wniosku o dopuszczenie
do postępowania kwalifikacyjnego do dnia 31 grudnia 2007 r. oraz do przejścia
z wynikiem pozytywnym postępowania kwalifikacyjnego (w tym zdania egzaminu)
do dnia 31 grudnia 2008 r.
31 grudnia 2007 r. wszedł w życie zmieniony przepis § 31 rozporządzenia
z dnia 17 lutego 2005 r., umożliwiający kandydatom trzykrotne przystąpienie
do pisemnej części egzaminu w 2008 r., zanim postępowanie kwalifikacyjne
będzie można uznać za zakończone wynikiem negatywnym.
Więcej o sytuacji prawnej kandydatów ze średnim lub wyższym wykształceniem
i ukończonym kursem specjalistyczny można znaleźć TUTAJ.
Źródło: Ministerstwo
Infrastruktury
|